Resväskor och turism - lite historia
Början:
De gamla egyptierna runt år 1500 f.Kr. anses vara uppfinnarna av bagage. För sina resor använde de kistor och koffertar som utvecklades till primitiva resväskor gjorda av fint trä och täckta med animaliskt fett eller läder för att göra dem vattentäta. Bagaget var väldigt tungt. Tunga trunkar och kistor på vagnar med bloddrag, vilket hindrade dem från att röra sig snabbt och smidigt.
Resväskans historia är också en berättelse om människor i migration. Väskan har utvecklats för att passa trenderna och behoven i sin tid, och resväskan har varit oumbärlig för resenärer av alla slag, samtidigt som den speglar de saker de värdesätter mest.
Att resa för nöjes skull:
Människor har alltid haft ett behov av att resa, vare sig det är för att utforska och upptäcka nya länder eller för vår egen njutning. Turism omfattar just det senare. Den industriella revolutionen, som började under andra hälften av 18-talet, skapade en stor ekonomisk, social och teknisk omvandling som skulle sprida sig till resten av världen. Som ett resultat av dessa förändringar skedde en flykt från landsbygdsregioner till växande storstäder, som behövde arbetskraft för den nya industrin. Därför dök nya samhällsklasser upp. Utvecklingen inom transporter var också nyckeln. Förbättringarna inom gods- och persontransporter bidrog till födelsen av fritid, nya former av underhållning och resor. Människor reste främst med tåg och utnyttjade det faktum att järnvägsnäten kopplade samman destinationerna i Europa och andra delar av världen. Under de följande decennierna skedde en progressiv internationalisering av hotellföretag, resebyråer och flygbolag. Det erbjöds också nya produkter och nya fritidsaktiviteter som kretsade kring bland annat sport och hälsa.
Turism idag:
Turistnäringen i Europa växer, men har fortfarande inte nått pre-pandemiska vinster. Liksom resten av världen känner turistsektorn i Europa fortfarande effekterna av coronavirus-pandemin. År 2023 kommer det fortfarande inte att vara möjligt att nå ekonomiska resultat som 2019, men framtiden ser ganska optimistisk ut.